Music Power Radio NL Music Power Radio NL
London Calling Podcast Yana Bolder
Soul zo opvallend maakte hoe haar stem zou mengen met disco-gedreven grooves, relaxte hiphopritmes en gospelharmonieën om iets onmiskenbaar moderns te creëren. Het was een geluid dat zijn tijdperk zou definiëren en toch tijdloos zou blijven, en nog steeds nieuwe luisteraars zou verleiden met zijn frisse, opbeurende geest, meer dan twee decennia later. “Until You Come Back to Me (Acoustic)” heeft alleen al het afgelopen jaar meer dan 3,5 miljoen streams op alle platforms verzameld, waardoor haar publiek zeven keer zo groot is geworden – een bewijs van haar aanhoudende aantrekkingskracht. De kracht van het succes van het nummer ging zo ver dat ze een plek verdiende om op te treden op Glastonbury.
Het is misschien een verrassing, voor een artiest voor wie muziek maken zo natuurlijk voelt, dat het volgen van haar passie nooit het plan was. Als student aan de Westminster University in Londen behaalde Mwelwa een graad in biologische wetenschappen en koesterde ze de ambitie om een carrière in het veld te beginnen. Maar nadat ze aan het einde van de dag haar labjas had opgehangen, bij maanlicht, begon ze haar muzikale potentieel te verkennen. Ze deelde de liefde voor muziek van haar vader: toen ze opgroeide, was hun huishouden nooit stil, gevuld met traditionele Zambiaanse klanken en de stemmen van Aretha Franklin, Marvin Gaye en Stevie Wonder.
Mwelwa heeft geen formele opleiding, maar als kind met een scherp oor was ze de leerling van de meesters van de kunstvorm. Ze nam een jaar pauze van haar studie en gaf zichzelf de kans om de Londense muziekscene te verkennen, die werd gedefinieerd door levendige, opwindende geluiden die werden gepionierd door zwarte creatievelingen. In deze kringen ontmoette ze producer Victor Redwood-Sawyerr en rappionier Blak Twang, haar eerste medewerkers. Na het opnemen van haar eerste demo, een herinterpretatie van de Aretha Franklin-klassieker “Until You Come Back to Me” (die bijna negen miljoen Spotify-streams heeft verzameld), viel haar talent in de smaak bij Dome Records – en daarna heeft ze nooit meer achterom gekeken. Gedurende haar carrière heeft Mwelwa vijf platen uitgebracht.
Ze volgde het momentum van haar debuutalbum op met Copasetik and Cool uit 2002, waarop ze de slow-jam “Pieces” live uitvoerde op Later… met Jools Holland. Haar succes ging verder over de Atlantische Oceaan met SOULidified uit 2006, dat veelvuldig werd gedraaid in de show van de beroemde radio-smaakmaker Michael Baisden. Maar het was met Black Rose uit 2008 dat ze haar hoogste positie in de hitlijsten zou bereiken, met een 21e plaats in de Amerikaanse Billboard Hip-Hop en R&B hitlijst, net als haar voorganger favoriet bij VH1. Mwelwa heeft ook samengewerkt met muzikale grootheden zoals rapper Pharoahe Monch en zangeres Dwele, die op haar compilatiealbum
Release uit 2009 staan. Hil St. Soul besloot toen om een stapje terug te doen uit de schijnwerpers. Ze wilde zich onderdompelen in het leven van haar eigen leven om nieuwe inspiratiebronnen aan te boren – en was niet bang om haar tijd te nemen. In het tussenliggende decennium zou ze een jaar terugkeren naar haar geboorteland Zambia om de muzikale smaak op te snuiven en samen te werken met lokale artiesten, waarbij ze liveshows organiseerde om hun talenten te benadrukken. Ze leende ook haar vocalen aan “No Worries”, een duet met soulzanger Noel Gourdin, en werkte aan gezamenlijke EP’s met onder meer Tom Glide, Brian Power en de Soulhouse Family ter voorbereiding op een nieuw artistiek tijdperk. Er zou geen betere titel kunnen zijn voor haar zesde plaat, Back in Love, die vastlegt hoe ze haar toewijding aan muziek nieuw leven inblies. “Het staat voor liefde”, legt Mwelwa uit. “Mijn liefde voor het leven en muziek.
Het is een liefdesbrief aan mijn luisteraars die met mij mee zijn gegaan op mijn muzikale reis.” Het is een gouden mix van de ouderwetse gevoeligheden en levendige, hedendaagse productie die de essentie van Hil St. Soul is geworden, en die streams van zes cijfers oplevert. “One Life”, geproduceerd door Regi Myrix, werd geschreven toen de pandemie toesloeg en de wereld om ons heen op zijn kop zette; ze droomt van escapisme, verdwalen in de muziek en leven voor het moment. “Het was een gekke tijd die het belang van genieten van het leven en er het beste van maken, versterkte, want morgen is niet beloofd”, reflecteert ze. Het album bruist van optimisme: “Party On” is een aanstekelijke dansvloervuller geproduceerd door Lorenzo Johnson, maar viert ook de liefde in volle bloei. “Blessed” is een zijden duet dat ze beschrijft als “een ode aan je soulmate”, met soepele ballads zoals “King” en “A Feeling So Beautiful” die leunen op de duizelingwekkende sensatie van verliefd worden en de magische momenten die je samen deelt.
Toch is Mwelwa vatbaar voor momenten van introspectie. “Sweet Heaven”, geproduceerd door Ofer Shabi, is het enige akoestische nummer op het album, uitgekleed tot niets anders dan haar stem en de gitaar. “Het gaat over het vinden van ware liefde, die wordt vergeleken met de hemel op aarde – het soort waarvan je niet dacht dat die bestond, vooral na eerdere mislukte relaties”, deelt ze. De beelden voor het nummer werden in Zambia geschoten door een getalenteerde lokale videograaf Jamiel Banda. “Fingerprints” leunt op een reflectie op degene die je ontglipt, een bitterzoete groove die erkent dat ook al ben je verder gegaan, ze nog steeds hun sporen hebben achtergelaten. Maar Hil St Soul heeft nooit stilgestaan bij het verleden – vanaf het begin is haar blik stevig gericht op de toekomst en de belofte van een nieuwe horizon.
Geschreven door Cor Winkels
Nu Speelt:
Copyright 2023 All Rights Reserved : Music Power Radio NL. Aangesloten bij Mijnlicentie.nl contractnummer: 80939906
Opmerkingen plaatsen (0)